
PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za decembar 2010. 

 

I  SLOBODA IZRAŽAVANJA  

 

U periodu na koji se ovaj monitoring izveštaj odnosi, zabeleţeno je više slučajeva koji ukazuju na 

moguće povrede slobode izraţavanja.  

 

1.  Pretnje i pritisci 

 

1.1. Nepoznati počinioci porazbijali su u noći izmeĎu 10. i 11. decembra stakla na ulaznim 

vratima u zgradu u novosadskom naselju Liman, u kojoj ţivi urednik crne hronike dnevnog 

„Nacionalnog graĎanskog“ lista i dopisnik lista „Alo“ iz Novog Sada, Nikola Travica. Policija je, 

iako odmah pozvana, na uviĎaj stigla tek sat vremena nakon incidenta. Travica kaţe da ne zna 

da li napad ima veze sa njegovim novinarskim radom, a mediji su u policiji nezvanično saznali 

da je zvonjeno i na interfone drugih stanara, ali niko nije otvorio vrata. Nezavisno društvo 

novinara Vojvodine zatraţilo je od nadleţnih drţavnih organa da pronaĎu počinioce napada na 

zgradu u kojoj ţivi novinar Nikola Travica. „Ţelimo da otklonimo svaku sumnju da je noćašnji 

incident povezan sa Travičinim novinarskim radom i zbog toga zahtevamo od nadleţnih da 

rasvetle pozadinu ovog slučaja“, navodi se u saopštenju Nezavisnog društva novinara Vojvodine. 

 

U situaciji u kojoj brojni napadi na novinare ostaju nerazjašnjeni, nasilni akti kao ovaj u Novom 

Sadu, čak i ako proĎu bez ozbiljnijih posledica, izazivaju dodatnu uznemirenost medijskih 

profesionalaca. I pod pretpostavkom da sam Travica nije morao nuţno biti meta ovog napada, 

spora reakcija policije pri činjenici da ih o napadu obaveštava lice za koje bi morali znati da, kao 

urednik crne hronike, potencijalno moţe biti ugroţen zbog tekstova koje piše ili koje objavljuje 

list koji ureĎuje, dodatno zabrinjava. U navedenom smislu, saopštenje Nezavisnog društva 

novinara Vojvodine svakako je opravdano, a otklanjanje svake sumnje da je incident povezan sa 

nečijim novinarskim radom je i u ovom, kao i u svakom drugom slučaju gde bi bilo čiji 

novinarski rad mogao biti uzrok napada, zapravo preduslov kreiranja jednog povoljnijeg 

okruţenja za medijski rad, bez autocenzure i straha za ličnu bezbednost. 

 

1.2. Novinar i dugogodišnji aktivista Helsinškog odbora za ljudska prava u Srbiji, Branko 

Ţivković, napadnut je u Beogradu,  uveče 16. decembra 2010. godine, kada je izveo psa u šetnju. 

Nepoznata osoba mu je tom prilikom ozbiljno ozledila glavu. Ţivković je u Urgentnom centru 

nakon pregleda dobio zaštitu protiv tetanusa, kao i savet da miruje nedelju dana. Kao posledicu 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za decembar 2010. 

 

povrede ima amneziju, tako da se uopšte ne seća kako je došlo do incidenta. Ţivković, koji 

izmeĎu ostalog odrţava i internet portal Helsinškog odbora za ljudska prava u Srbiji, pre samo 

mesec dana, takoĎe je bio izloţen pokušaju fizičkog napada, koji je uspeo da izbegne, i ozbiljnim 

pretnjama praćenim teškim uvredama. Taj slučaj prijavljen je MUPu koji je priveo napadača i 

podneo prijavu nadleţnom tuţilaštvu. Helsinški odbor za ljudska prava u Srbiji, u svom 

saopštenju, napade na Ţivkovića doveo je u vezu sa njegovim kritičkim izveštavanjem o situaciji 

u Sandţaku. 

 

Izmenama Krivičnog zakonika iz 2009. godine, predviĎene su stroţe sankcije, i to kazna zatvora 

u trajanju od jedne do osam godina, za ugroţavanje sigurnosti lica koja obavljaju poslove od 

javnog značaja u oblasti informisanja u vezi sa poslovima koje obavljaju. U odnosu na raniji 

pokušaj napada na Ţivkovića, praćen pretnjama prebijanjem i ubistvom, mediji jesu preneli da 

je napadač priveden i da je policija podnela prijavu nadleţnom tuţilaštvu, ali ne i za šta se 

napadač u prijavi tereti. Ukoliko bi se ispostavilo da su pretnje upućene Ţivkoviću zaista u vezi 

sa njegovim novinarskim radom, odnosno kako Krivični zakonik to definiše – u vezi sa 

poslovima od javnog značaja u oblasti informisanja, napadač bi mogao odgovarati za 

kvalifikovani slučaj ugroţavanja sigurnosti shodno citiranim izmenama Krivičnog zakonika iz 

2009. godine. Što se drugog napada tiče, u sličnim slučajevima, kada bi napadač ili napadači bili 

otkriveni, odgovarali su za nasilničko ponašanje. Za kvalifikovani oblik nasilničkog ponašanja, 

ako je pri izvršenju nanesena laka telesna povreda ili je došlo do teškog poniţavanja, Krivični 

zakonik predviĎa mogućnost izricanja zatvorske kazne u trajanju od šest meseci do pet godina. 

Podsećamo, meĎutim, da su u praksi u sličnim slučajevima, srpski sudovi po pravilu ublaţavali 

kazne i ispod zakonskog minimuma. 

 

1.3. Dnevni list „Pravda“, u broju od 26. decembra, preneo je da je njihov dopisnik iz 

Poţarevca, Momčilo Veljković, napadnut dok je od predsednika Gradskog odbora Demokratske 

stranke u Poţarevcu uzimao izjavu o izborima na lokalne funkcije u ovoj stranci. Veljković je 

izjavio da je u kafiću „Šansa“ video gradonačelnika, Miodraga Milosavljevića i od njega zatraţio 

izjavu o stranačkim izborima. Milosavljević ga je pozvao na sprat kafića, gde su bili i drugi 

lokalni rukovodioci DS-a. Dok je uzimao izjavu od predsednika Gradskog odbora i narodnog 

poslanika, Ţarka Pivca, Veljkovića je, što je po „Pravdi“ konstatovano i u sluţbenoj belešci koju 

je sačinila policija, vlasnik kafića, Zoran Petrović, uhvatio za revere jakne i uz niz uvreda i pretnji 

izgurao iz lokala. „Pravda“ tvrdi da su svedoci dogaĎaja bili: gradonačelnik Poţarevca, Miodrag 

Milosavljević; načelnik Braničevskog okruga, Goran S. Petrović; narodni poslanik, Ţarko Pivac i 

direktor „Vodovoda“ u Poţarevcu, Nenad Ratić. Portparol Policijske uprave Poţarevac, Jasmina 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za decembar 2010. 

 

Tišma, potvrdila je da je policija saslušala Zorana Petrovića, te da će nakon što izjave budu uzete 

i od ostalih svedoka, izveštaj proslediti nadleţnom tuţilaštvu na odlučivanje. 

 

Ne ulazeći u spekulacije o tome da li će tuţilaštvo iz izveštaja Policijske uprave Poţarevca 

zaključiti da postoji osnovana sumnja da je u konkretnom slučaju izvršeno krivično delo za koje 

se goni po sluţbenoj duţnosti, te shodno tome i podići optuţni akt, ovaj primer slikovito opisuje 

uslove u kojima novinari, posebno u unutrašnjosti, ţive i rade. Činjenica da Momčilo Veljković 

biva izbačen iz lokala u Poţarevcu, na očigled i bez ustručavanja nasilnika, makar on bio i 

vlasnik tog istog lokala, od visokih lokalnih i drţavnih funkcionera, gradonačelnika, načelnika 

okruga i narodnog poslanika koji svemu tome svedoče, te čemu se, makar sudeći po vesti kako 

su je mediji preneli, ne suprotstavljaju, i to upravo dok uzima izjavu o stvari o kojoj javnost ima 

interes da zna, što izbori unutar stranke koja participira na vlasti kako na nacionalnom nivou, 

tako i na lokalnom, u samom Poţarevcu, svakako jesu, svedočanstvo je nepovoljnog okruţenja u 

kome je i bezbednost novinara i funkcionisanje medija ozbiljno dovedeno u pitanje. Sam Zakon 

o javnom informisanju, u odnosu na opisani incident, više je nego jasan. On naime propisuje da 

niko ne sme, ni na posredan način, da ograničava slobodu javnog informisanja, izmeĎu ostalog 

naročito ne ni zloupotrebom privatnih ovlašćenja ili prava, kao ni bilo kojim drugim načinom 

podesnim da ograniči slobodan protok ideja, informacija i mišljenja. Zakon takoĎe propisuje da 

niko ne sme da vrši bilo kakav fizički ili drugi pritisak na javno glasilo i njegovo osoblje, kao ni 

uticaj podesan da ih omete u obavljanju posla. 

 

2.  Sudski postupci 

 

2.1.  Viši sud u Beogradu doneo je prvostepenu odluku po tuţbi pevačice Svetlane Cece 

Raţnatović i njene dece Veljka i Anastasije protiv dnevnog lista „Press“ i Dragana Vučićevića, 

odgovornog urednika lista u spornom periodu, kojom je tuţenima naloţeno da im isplate dva 

miliona dinara zbog „pretrpljenih psihičkih bolova, povrede časti i ugleda“. Advokati „Press“-a 

najavili su da će se ţaliti na ovakvu presudu i da smatraju da visina odštete nije u skladu sa 

sudskom praksom. Podsetimo, „Press“ je tuţen zbog prenetih delova intervjua bivšeg ministra 

policije, Radmila Bogdanovića, koji je prethodno objavio nedeljnik „NIN“, a u kome je on 

govorio i o ubistvu Cecinog supruga, Ţeljka Raţnatovića Arkana. „NIN“ je, naime, 18. marta 

2010. godine objavio intervju bivšeg ministra policije, koji je odgovarajući na pitanje kako danas 

gleda na Arkanovo ubistvo, izjavio: „Mnoge su mi tu stvari bile čudne još od prvog dana i 

policajcima sam rekao, ‘poĎite vi i ispitajte zašto je Ceca sa sestrom otišla u butik, a on (Arkan) 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za decembar 2010. 

 

ostao tu, ispred recepcije „Interkontinentala“ da je čeka’“. Već narednog dana „Press“ je preneo 

ovu izjavu sa redakcijskim naslovom „Sumnjiči Cecu za ubistvo Arkana“. Bogdanović je, po 

objavljivanju intervjua u NIN-u, demantovao da je to rekao. Tuţbom o kojoj su mediji naširoko 

pisali, traţeno je nezapamćenih 30 miliona dinara odštete.  

 

Izveštavajući još u aprilu 2010. godine o podnošenju ove tuţbe ukazali smo na nekoliko stvari. 

Prvo, apsolutno je nesporno da neprimereno visoki odštetni zahtevi, čak i pre nego što bi bili 

usvojeni, mogu uticati na pojavu autocenzure, koja je kao takva pogubna za ostvarivanje prava 

na slobodu izraţavanja. Drugo, takoĎe je nesporno da je shodno vaţećim srpskim propisima, 

Svetlana Raţnatović u konkretnom slučaju imala pravo da izabere da li će tuţiti onoga ko je dao 

spornu izjavu, onoga ko je tu izjavu inicijalno objavio, koga trećeg ko je istu izjavu kasnije 

preneo ili sve njih zajedno. TakoĎe smo ukazali da stavovi i praksa srpskih sudova po pitanju 

naknada nematerijalne štete, ni na koji način ne ohrabruju ovako visoke naknade, te da u praksi 

nije zabeleţeno da je ikada usvojen ni pribliţno ovako visok zahtev za naknadu. Činjenica je, 

meĎutim, da je tuţbeni zahtev čak i ovako kako je prvostepenom presudom usvojen, u petnaest 

puta manjem iznosu nego što je traţen, i dalje znatno viši od onoga na šta su nas sudovi u Srbiji 

navikli. Ovo tim pre što po Zakonu o javnom informisanju odgovorni urednik i osnivač, odnosno 

izdavač javnog glasila odgovaraju samo ako su pre objavljivanja s paţnjom primerenom 

okolnostima mogli utvrditi neistinitost ili nepotpunost informacije. Zakon o javnom 

informisanju u članu koji definiše pojam novinarske paţnje, izričito predviĎa da duţna 

novinarska paţnja podrazumeva i da se informacija, ukoliko se prenosi iz drugog javnog glasila, 

prenosi uz navoĎenje glasila iz kojeg je informacija preneta. Budući da obrazloţenje presude nije 

objavljeno, teško je suditi čime se sud rukovodio kada je opredelio iznos naknade štete na dva 

miliona dinara. U konkretnom slučaju moralo bi biti nesporno da je izjava, makar kasnije bila i 

demantovana, verno preneta iz uglednog informativno političkog nedeljnika, koji pri tome za 

njeno inicijalno objavljivanje nikada nije bio tuţen. Ono što je nesporno jeste da ovakva odluka, 

makar i nepravnosnaţna, moţe uticati na dalje jačanje autocenzure, čak i u odnosu na 

prenošenje već objavljenih informacija, i to informacija čiji su izvori inače sami po sebi 

respektabilni. 

 

2.2.  Presudom Vrhovnog kasacionog suda Srbije, grad Poţarevac, lokalno Novinsko 

izdavačko preduzeće „Reč naroda“, kao i njegov bivši direktor, Ilija Dimitrijević i urednik Siniša 

Ristić, obavezani su da Momčilu Veljkoviću solidarno isplate naknadu štete u iznosu od 100.000 

dinara, zbog povreda ugleda i časti i naneti duševni bol, prenosi dnevni list Danas. Radi se o 

istom Momčilu Veljkoviću koji se, kao dopisnik „Pravde“ iz Poţarevca, pominje u delu ovog 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za decembar 2010. 

 

izveštaja koji se bavi pretnjama i pritiscima, a povodom slučaja u kome je napadnut prilikom 

uzimanja izjava od funkcionera Demokratske stranke u tom gradu. Konkretna presuda odnosi se 

na parnicu koju je Veljković od 2007. godine vodio protiv čelnika lokalnog nedeljnika „Reč 

naroda“ i opštine Poţarevac, kao njegovog osnivača, zbog serije napisa koji su u ovom nedeljniku 

objavljivani u julu 2007. godine, u kojima je njegov glavni i odgovorni urednik, Ilija Dimitrijević, 

oklevetao Momčila Veljkovića, kao koordinatora poţarevačkog „Otpora“ i njegovog brata, 

pokojnog novinara Mileta Veljkovića. Ranijim presudama u ovoj stvari, koje je Vrhovni 

kasacioni sud sada poništio, tuţeni su osloboĎeni odgovornosti, dok je Veljković bio obavezan da 

tuţenima plati parnične troškove u iznosu od 450.000 dinara.  

 

Ono što ovaj predmet čini specifičnim jeste činjenica da je pre donošenja sada poništenih 

presuda, sud u krivičnom postupku osudio Dimitrijevića za klevetu i kaznio ga sa 20.000 dinara, 

a da su sudovi u parnici za naknadu štete stali na stanovište da je samom krivičnom presudom 

Veljković već dobio satisfakciju. Naime, Zakon o obligacionim odnosima koji sadrţi opšta pravila 

za naknadu štete, stoji na stanovištu da se novčana naknada moţe dosuditi za pretrpljene 

duševne bolove zbog povrede ugleda, časti ili prava ličnosti, ako sud naĎe da okolnosti slučaja, a 

naročito jačina bolova i njihovo trajanje to opravdavaju. TakoĎe, Zakon izričito predviĎa da u 

slučaju povreda prava ličnosti sud moţe narediti, na trošak štetnika, objavljivanje presude, 

odnosno ispravke, ili narediti da štetnik povuče izjavu kojom je povreda učinjena, ili što drugo 

čime se moţe ostvariti svrha koja se postiţe naknadom. Naţalost, u našoj sudskoj praksi ovakve 

presude su retke i sudovi se po pravilu opredeljuju za dosuĎivanje novčane naknade 

nematerijalne štete. U tom smislu, odluka kojom je bilo konstatovano da je oštećeni samom 

krivičnom presudom izrečenom štetniku već dobio satisfakciju, bila je svojevrstan izuzetak. Još 

jedna stvar koja ovaj primer čini specifičnim je i okolnost da je za razliku od većine slučajeva u 

kojima novinari po pravilu bolje prolaze u krivičnim postupcima za klevetu, nego u parničnim za 

naknadu štete, ovde urednik vrlo brzo krivično osuĎen, dok je odluku kojom je obavezan na 

naknadu štete doneo tek Vrhovni kasacioni sud.  

 

2.3. Direktor RTV Vranje, Zoran Veličković, podneo je krivičnu prijavu Opštinskom 

tuţilaštvu protiv poverenika NUNS-a za Pčinjski okrug, Radomana Irića. Prijava se odnosi na 

saopštenje koje je Irić, u svojstvu poverenika Nezavisnog udruţenja novinara Srbije, uputio 

javnosti povodom Veličkovićeve zabrane emitovanja filma o 5. oktobru 2000. godine, te kojim je 

tridesetak novinara pruţilo podršku glavnoj i odgovornoj urednici RTV Vranja, Ljubici 

Zdravković Dţonov. Mediji su preneli da je policija u Vranju kontaktirala više potpisnika 

saopštenja podrške urednici, proveravajući autentičnost potpisa ispod njihovog imena. 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za decembar 2010. 

 

Podsetimo, 5. oktobra 2010. godine, Veličković je samoinicijatovno, mimo olašćenja i 

saglasnosti glavne i odgovorne urednice, sa programa RTV Vranje skinuo dokumentarni film o 

5. oktobru autora Predraga Bambića. Dţonov je tom prilikom o incidentu obavestila lokalnu 

samoupravu i Nezavisno udruţenje novinara Srbije. „Za program koji se emituje na RTV Vranje 

ja odgovaram i traţim da se poštuju pravila. Iako sam Bambićev film dan ranije stavila u 

programsku šemu za emitovanje 5. oktobra u 21.00 čas, film nije emitovan na intervenciju 

direktora“, kazala je Dţonov i objasnila da je korišćena tuĎa, a ne autentična produkcija, jer 

televizija Vranje nema sačuvan nijedan kadar dogadjaja od 5. oktobra 2000. u Vranju. 

Veličković je pak izjavio da je „dokumentarni film o 5. oktobru skinut sa programa, jer se RTV 

Vranje kao regionalni medij u programskoj šemi oslanja isključivo na sopstvenu produkciju, a 

da je o dogaĎajima od 5. oktobra bilo reči u informativnim emisijama.“ Tuţba koja je sada 

podneta protiv poverenika NUNS-a za Pčinjski okrug, ponovo podseća na nesrećnu sudbinu 

lokalnih javnih medija i prelamanja lokalnih političkih sukoba na njihove upravljačke i 

ureĎivačke strukture. U konkretnom slučaju u Vranju, direktor Zoran Veličković je, kako su 

mediji preneli, kadar Socijalističke partije Srbije, a urednica Ljubica Zdravković Dţonov 

Demokratske stranke. Dve stranke sada u koaliciji, bile su na različitim stranama 5. oktobra 

2000. godine. Ono što je takoĎe indikativno u ovom slučaju je i mera u kojoj politički 

postavljene upravljačke strukture lokalnih javnih medija zapravo slabo poznaju pravni okvir u 

kome funkcionišu. Tako npr. Zdravković skidanje emisije nezavisne produkcije sa programa 

pravda tvrdnjom da se RTV Vranje u programskoj šemi oslanja isključivo na sopstvenu 

produkciju, što je u suprotnosti sa odredbom Zakona o radiodifuziji koji javne medije čak 

obavezuje da otvore prostor u programu za nezavisne produkcije, propisujući čak i odgovarajuće 

kvote u tom smislu. 

 

2.4.  Viši sud u Zrenjaninu odbacio je tuţbu Zrenjaninca Duška Markovića, koju je, ovaj 

nezaposleni instalater za grejanje i klimatizaciju i uzgajivač pasa patuljaste rase, podneo protiv 

lista „Zrenjanin“ i njegovog direktora i glavnog urednika, Dalibora Bubnjevića, preneo je 

„Dnevnik“ u broju od 17. decembra. Marković je traţio da mu se isplati 300.000 dinara na ime 

naknade nematerijalne štete za duševne bolove izazvane tekstom „Predrag Štiklica usmrćen 

hicima iz pištolja“, objavljenim u regionalnom nedeljniku 19. februara. On je tuţbom tvrdio da je 

neistinit navod iz teksta da je obračunu u kojem je Štiklica nastradao, a Marković sam ranjen, 

prethodio sukob izmeĎu Gorana Dragića i grupe kojoj je, sem pokojnog Štiklice, pripadao i 

tuţitelj.  

 



PRAVNI MONITORING MEDIJSKE SCENE U SRBIJI - Izveštaj za decembar 2010. 

 

Podsetimo, u svom izveštaju za oktobar 2010. godine, zabeleţili smo odluku Apelacionog suda u 

Novom Sadu kojom je potvrĎena prvostepena presuda Višeg suda u Zrenjaninu kojom su NIP 

„Zrenjanin“, kao izdavač regionalnog nedeljnika „Zrenjanin“, i odgovorni urednik nedeljnika, 

Dalibor Bubnjević, obavezani da, na ime naknade nematerijalne štete za pretrpljene duševne 

bolove zbog povrede prava ličnosti, plate 300.000 dinara i sudske troškove supruzi i deci 

pokojnog Predraga Štiklice iz Zrenjanina. Supruga i deca pokojnika tuţili su nedeljnik povodom 

dela istog teksta od 19. februara, u kome se navodi da je nasilna smrt njihovog supruga i oca 

nastavak obračuna grupa koje reketiraju taksiste u Zrenjaninu. U meĎuvremenu, Viši sud u 

Zrenjaninu je u prvostepenoj presudi protiv Zrenjaninca ĐorĎa Blaţića, osuĎenog na 35 godina 

zatvora zbog Štikličinog ubistva, potvrdio navode iz spornog teksta u listu „Zrenjanin“. U tom 

postupku, kako navodi „Dnevnik“, utvrĎeno je da je Goran Dragić pred svojom kućom potegao 

pištolj na Nenada Velisavljeva, Duška Markovića, Dragana Zdravkovića i Predraga Štiklicu. 

Nešto kasnije, Dragić se našao s ĐorĎem Blaţićem i rekao mu da mu je pomenuta četvorka 

pretila da će ga ubiti. Blaţić, koji je odranije bio u svaĎi s Draganom Zdravkovićem, odvezao se u 

blizinu Štikličine kuće, a kada je tu naišao automobil u kojem su bili Zdravković, Marković i 

Štiklica, ispalio je na njih više hitaca, od koji je jedan ranio Markovića, a drugi Štiklicu ubio na 

licu mesta.  

 

 


